Autour du spectacle Les jours de la lune, nous vous proposons un atelier de bien-être et d’expression corporelle.
Après avoir mené une carrière d’artiste lyrique pendant 30 ans, Elisabeth Baudry s’est reconvertie et formée durant 7 ans à une pratique de médiation corporelle : la pédagogie perceptive.
À travers des exercices adaptés à toutes conditions physiques, la pédagogie perspective permet de mieux comprendre son corps et ses sensations, tout en proposant des techniques pour remédier à certains inconforts.
Et si on passait un dimanche après-midi au théâtre ? 14h : atelier de bien-être 16h : échanges autour d’un café 17h : spectacle Les jours de la lune avec mot d’introduction par l’équipe artistique
« Ragnanas, une scène de crime dans mes culottes, bloody mary, Erdbeerwoche, decongelar el bistec… »
Qu’on en parle ouvertement ou par métaphores, qu’on le taise ou le revendique, c’est là partout et tout le temps, de la puberté à la ménopause. C’est, avec la sexualité, le sujet qui touche tout le monde tout en restant intime et tabou. Alors justement, parlons-en : « LES RÈGLES ».
Sur scène, trois femmes de différentes générations et un homme. Iels porteront la « matière règles » de manière ludique et jubilatoire. Et aussi des témoignages filmés de femmes, d’hommes et d’enfants. Mais aussi de médecins, de sociologues, etc. Les jours de la lune est un moment de lâcher-prise collectif où on décide que tout, absolument tout, peut être abordé, dit et entendu.
Une introduction au spectacle par l’équipe artistique aura lieu à 16h15 avant la représentation du dimanche 2 mars.
Is a man a wolf to another man? Two brothers, Christian and François Ben Aïm envision their dancers as a pack with a contagious energy, like the heroes and heroines of a Homeric battlefield. 10 interpreters throw themselves onto the stage with all their might, giving in to a furious desire to live. Their arms and legs are powered by instinctive, absurd and ecstatic moves. Out of themselves, do those beings become marionettes, strangers to each other? Or does something as old as the world come back to the surface to carry them away and bring them closer, in some human and mending collective momentum?
Water, life and us. When they were younger, those artists went from one Guinean beach to another to perform their first acrobatic acts. The 13 members of Circus Baobab collective now display their talent and inventiveness on stages all over the world. Acrobatic lifts propelling them in the air, vertiginous human pyramids and powerful hand-to-hand combats come one after another in an effervescent pace. On this set littered with plastic bottles, they set off to convey the social and environmental emergency. This troupe finds its future in circus and proves – armed with unfailing commitment and solidarity – that a future exists per se.
Que peut craindre la compagnie belge Karyatides après avoir adapté Madame Bovary, Carmen ou encore Les Misérables, lors de spectacles joués à plusieurs centaines de reprises ? Pas grand-chose, et certainement pas la créature de Victor Frankenstein. Dans un mélange de théâtre d’objet et d’opéra envoûtant, deux comédien·nes jouent et manipulent les protagonistes de l’histoire. Une chanteuse lyrique et un pianiste les accompagnent, porté·es par les notes de Verdi, Vivaldi, Arvo Pärt et… Céline Dion. Même pas peur !
Around the show Frankenstein, we are holding two theatre workshops for adults and children.
Workshop for children (aged 10 and over) – 14:00-15:30
Using the contents of a suitcase with various objects (a tree, a house, an armchair, a boat, a lighthouse, etc.), Cyril Briant proposes short exercises involving evocation, manipulation and acting. The workshop begins by opening your eyes to the imaginary, using the objects as a basis, before developing a short sequence on the table.
Workshop for adults – 16:00-17:30
Under the direction of Cyril Briant, participants will use the same objects from the suitcase for more complex theatrical exercises. The emphasis will be on evocation, manipulation and embodiment. This workshop aims to open up the imagination and develop a specific theatrical language through direct exploration and active practice.
And there was light! There is a whole world on the stage: 15 dancers from various origins, whom Hervé Koubi asked – just this once– to dance as if the world were going to cease to exist. This urgency leads to a ballet with prodigious and visibly endless momentum, with interpreters’ vigor seeming to regenerate indefinitely. Figures from hip-hop, circus, capoeira or even breakdance mix with contemporary sounds and music by Steve Reich and Beethoven. Sol Invictus (“undefeated sun” in Latin) addresses the vital, irrepressible and happy need to dance.
EN An acute sense of rhythm, a visceral connection with multi-instrumentalist Manu Masaedo and charisma: Jesús Carmona, 38 years old, winner of the National dance prize in Spain, is able to hold the audience’s attention even without moving. Through several wild and passionate sequences pulsated by electro or hip-hop beats while maintaining the elegance of his flamenco, the Barcelona phenomenon tames his inner demons. His desire is to part ways with an imposed masculinity… and it shows! What he loses in power and certainties, he gains in emotions and potency.
ES Cuando luchaba con una depresión causada por el confinamiento, Jesús Carmona recibió el Premio Nacional de Danza de 2020. Fue el impulso para convertir esa dura experiencia vital en una catártica propuesta intimista en busca del camino “hacia mi verdad absoluta, hacia un movimiento necesariamente primario”. En el espacio onírico y vanguardista que crea con Manu Masaedo, músico multiinstrumentista y multidisciplinar, Jesús Carmona, el mejor bailarín del mundo para el jurado del premio Benois del Teatro Bolshoi, encuentra, comprende y conjura a sus bestias interiores.
Espoir du football féminin, Lila est née en France. Le Maroc, dont est originaire sa famille, n’a longtemps été pour elle qu’une toile de fond un peu lointaine. Pourtant, quand vient l’heure du choix, elle décide de porter le maillot des Lionnes de l’Atlas…
Inspiré de la figure du footballeur Achraf Hakimi et de la dernière Coupe du monde au Qatar, Fidélité(s) questionne notre jugement sur le choix de Lila dans une société traversée par les crispations identitaires. On y découvre une jeune fille qui fait son entrée dans le rude milieu du football professionnel. Une jeune fille confrontée aux réactions d’une famille entretenant des rapports conflictuels avec le pays d’origine. Une jeune fille qui trouve dans le foot la possibilité de se réconcilier, finalement, avec une partie de son identité.
5 characters appear on stage, their faces visibly marked by old age. Clumsy and rigid at first, this troupe becomes explosive and joyful when the masks come off, literally. Trained at the Alvin Ailey American Dance Theater in New York, Sofia Nappi draws on the gaga Israelian technique where, to bring about dancing, the intensity becomes almost animal-like. The energy circulates among the performers, from one to the other in a sensual and intimate impetus based on instinctive listening and letting go. Presented at the Venice Biennale, Ima expresses our desire to reconnect with ourselves and the sweet idea that age is just a number!
Sign up for our newsletter
Accessibility Menu
Font size
100 %
Zoom
100%
Some cookies are required for this website to function properly. Additionally, some external services require your permission to work.